Današnja hutba 18 Maj 2012 (27 Džumadel Ahir 1433)

Razvijanje kritičnog razmišljanja u muslimanskoj zajednici

Zahvala Allahu dž,š, Koji nas je uputio i počastio da budemo muslimani, donosimo salavat i selam na Poslanika Muhammeda a,s, na njegovu porodicu, i sve sljedbenike islama. Poštovani džemate, zaista je Kur’an objava od Allaha dž,š, to je govor uzvišenog, no, međutim kako da iz Kur’ana uzmemo uputu? Kakve nam Kur’an smjernice daje u pogledu na svakodnevna iskušenja, koja nas pogađaju iz minute u minutu?

Allah dž,š, želi da se mi povežemo sa vezom koja je neprekidna, želi da budemo konstantno povezani s Njim dž,š. Putem Kur’ana, zato nas i napominje u Kur’anu u suri Sad 29 ajet;

كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ.

Knjiga koju ti objavljujemo blagoslovljena je, da bi oni o riječima njezinim razmislili i da bi oni koji su razumom obdareni pouku primili.

Kur’an je knjiga koja nas poziva da razmišljamo i analiziramo, Allah dž,š, nas napominje i naglašava da je put kojim ćemo spoznati Gospodara i poštovati vrijednosti islama je korištenje intelektualnog potencijala kojim smo obdareni, a riznice Allahove mudrosti koje se spominju u Kur’anu se mogu otkriti i pronaći samo kada uključimo i angažujemo sve potencijale uma, znanja i razuma.

Ustvari pojam znanja u islamu se ne razlikuje od teologije, kada se poveća naše znanje tada se i naša veza poveća sa Allahom dž,š, odnosno postajemo Njemu bliži i privrženiji. Sa povećanom svješću o Allahu uzvišenom (sa takvalukom), naš karakte,r naše razine se povećavaju, a kako nebi kad je izvor znanja uzvišeni Allah dž,š,. Kaže uzvišeni u suri Alek 5;

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ.

Koji čovjeka poučava onome što ne zna.

Zbližavanje sa Kur’anom i Sunnetom Poslanika Muhammeda a,s, je da nas motiviše, i da nas inspiriše, da posjedujemo kritičko razmišljanje, koje će zapitivati i istraživati o svemu. Zato nam Poslanik a,s, napominje u hadisu kojeg bilježi Imam Ebu Davud od Džabira ibn Abdullaha r,a, da je Poslanik a,s, rekao;

إنما شِفاءُ العَيِّ السؤال.  فأخبر أن الجهل داء ، وأن شفاءه السؤال.

Lijek za neznanje je pitanje. Dakle Poslanik a,s, objašanjava da je neznanje bolest, a da je za nju lijek pitanje. Dakle sad je jasno da znanje nije obični trening koji prima informacije od pojedinaca, ili nekih knjiga, novina, časopisa, interneta ili bilo čega drugog. Znanje se stiče kroz određeni proces i analize, zatim ocjenjivanje sadržaja stečenog znanja.

Ako pomno razmišljamo o kazivanjima o Poslanicima, uvidjet ćemo da su i oni pitali, ako uzmemo i analiziramo kazivanje o Musau i Hidru a,s, u Suri El-Kehf, naići ćemo na da je Musa a,s, zapitkivao Hidra a,s, o nekim postupcima koji su njemu bili nejasni i neshavtljivi. I ako je Hidr a,s, to znanje dobio od uzvišenog Allah dž,š, ipak Hidru nije prešutio Poslanik Musa a,s, i tražio je pojašnjenje za određene svoje postupke, zbog čega je tako postupio i što je to uradio, ne samo to već je nudio svoje ideje, sugerisao je Hidru, ali Musa a,s, nije poznavao mudrost koja se krije iza svega toga.

Ako danas uzmemo u obzir informacije koje mi posjedujemo i izvore koje koristimo, mi i naše porodice nismo izostavljeni i svi smo izloženi različitim gledištima perspektive. Ovo je nešto što se nemože izbjeći u današnjici. Svejedno volili mi to ili ne. Mi se moramo na to naviknuti, da postavljamo pitanja i tražimo tačnost u onome što nam se servira.

Ali moramo isto tako obratiti pažnju da kada pitamo i kritikujemo da nebudemo oholi arogantni i odvratni. Ako smo uključeni u neku dikusiju ili debatu, pokušajmo da slijedimo etiku dikusije, kao npr:

1. Budi strpljiv ako se nađeš da tvoje ideje (mišljenje) ili sugestije nebudu prihvaćene, i ako mi to vidimo da je to najbolje riješenje.

2. moramo pokazati skrušenost, onda kada donosimo ideje ili sugestije, da nas ne zanese naše mišljenje i tako se uzoholimo.

3. Ako nečije ideja (mišljenje) bude prihvatljiva, mi trebamo biti zahvalni i sretni iz dva razloga. Prvi; Jer nas je Allah sačuvao od oholosti i hvale, i zadivljenja samome sebi. Drugi; Jer ima i drugih koji žele da učestvuju u sugestijama i tako se okoristimo i od njih. I ako možda po našem mišljnju te ideje i nisu bile baš najbolje i nisu u interesu zajednice, trebamo biti pozitivni u razmišljanju jer možda se iza toga krije i neku mudrost koju će Allah nekada kasnije otkriti, a Alla najbolje zna.

 Ima Sedin Agić

18 Maj 2012  /27 Džumadel Ahir 1433

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s